Lokale SEO

Lokale SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie die gericht is op het verbeteren van de zichtbaarheid van je bedrijf of organisatie in lokale zoekresultaten. Dit is bedoeld voor bedrijven of organisaties die zich richten op een specifieke geografische locatie, zoals een stad of regio. Voorbeelden hiervan zijn restaurants, winkels en dienstverleners die zich richten op de lokale markt. Door lokale SEO toe te passen kan jouw bedrijf zich onderscheiden in zoekresultaten voor relevante zoektermen en zo meer klanten aantrekken.

Lokaal gevonden worden?

Vraag naar de mogelijkheden voor de vindbaarheid voor jouw website, webshop of GMB Bedrijfsprofiel met lokale SEO!

Wat het verschil tussen “normale” en lokale SEO?

De term “normale” SEO verwijst naar de optimalisatie van een website voor zoekmachines, zonder specifiek gericht te zijn op een bepaalde regio of locatie. Dit omvat technische optimalisatie, zoals het maken van een technisch correcte website, het creëren van kwalitatief hoogwaardige inhoud en linkbuilding.

Lokale SEO of “local SEO” is gericht op het optimaliseren van een website voor zoekopdrachten van mensen die op zoek zijn naar producten of diensten in een specifieke regio of locatie. Dit omvat bijvoorbeeld het gebruik van specifieke zoekwoorden met plaatsnamen, het optimaliseren van Google My Business-profielen en het verzamelen van beoordelingen van klanten. Het doel van lokale SEO is om ervoor te zorgen dat een bedrijf hoog scoort in zoekresultaten voor mensen die in de buurt zoeken.

Kan elke SEO specialist of marketing bedrijf lokale SEO uitvoeren?

Er zijn een aantal SEO-specialisten en marketingbedrijven die lokale SEO kunnen uitvoeren. Het is echter belangrijk om te controleren of ze ervaring hebben met de specifieke tactieken en technieken die nodig zijn voor een succesvolle lokale SEO campagne. Lokale SEO vereist specifieke kennis van de zoekalgoritmen van zoekmachines voor lokale zoekopdrachten, evenals de veranderende eisen voor vermelding in lokale zoekresultaten.

Seo Voordeel is, naast “normale” SEO, expert in lokale SEO. Wij kunnen een betere service bieden dan bedrijven die zich slechts richten op algemene SEO. Ons bedrijf heeft honderden ondernemers geholpen aan hoge lokale posities van hun website en de Google local 3-pack. Daarom geldt ook hierbij in de meeste gevallen dat we werken op no cure no pay basis!

Lokaal vindbaar als belangrijk onderdeel van SEO

Lokale SEO is zoals gezegd een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid van je bedrijf of organisatie in lokale zoekresultaten. Een van de belangrijkste aspecten van lokale SEO is het gebruik van juiste en consistente informatie over je bedrijf op verschillende platforms zoals Google Mijn Bedrijf en bedrijvengidsen. Dit bevat informatie zoals je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en openingstijden. Deze informatie helpt Google om je bedrijf te identificeren en te tonen in lokale zoekresultaten voor relevante zoektermen.

Lokale SEO - Google Mijn Bedrijf

Een ander belangrijk aspect van lokale SEO is het verkrijgen van backlinks van andere relevante en gezaghebbende websites. Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld gastblogs te schrijven, deel te nemen aan lokale organisaties of sponsoring van evenementen. Google “begrijpt” hiermee dat je bedrijf relevant is voor de lokale gemeenschap en verhoogt daardoor de zichtbaarheid van je bedrijf in je regio.

Lokale en regionale zoekopdrachten

Het gebruik van zoekwoorden en zoekzinnen relevant voor je bedrijf en locatie is van groot belang voor lokale SEO. Dit kan worden toegepast in de inhoud van je website, maar ook in de meta tags en de namen van de bestanden op je site.

Ook het gebruik van schema markup op je website (broncode) draagt bij aan lokale SEO. Schema markup is een speciaal soort code die zoekmachines helpt om de structuur van je website en de informatie die op je website wordt aangeboden te begrijpen. Dit kan bijvoorbeeld informatie bevatten zoals de openingstijden, beoordelingen, of contactgegevens.

Lokale SEO is een complex en continue proces dat vereist dat je de bedrijfsinformatie consistent houdt, relevante backlinks krijgt (ook naar het kaartje van je bedrijfsprofiel), zoekwoorden gebruikt die relevant zijn voor je bedrijf en locatie, en gebruikmaakt van schema markup. Door deze stappen te volgen kom je hoger in Google.

SEO is een creatief en continue proces

Lokale SEO is beslist geen eenmalig proces. Zoekmachines zoals Google updaten hun algoritmen regelmatig, dus het is belangrijk om je lokale SEO-inspanningen voortdurend te monitoren en bij te werken. Dit kan worden gedaan door tenminste regelmatig je zoekwoorden te analyseren, je backlinks te controleren en je bedrijfsinformatie up-to-date te houden.

Hoog in Google met lokale zoekwoorden en -zinnen

Lokale zoekopdrachten zijn zoekopdrachten die gericht zijn op lokale informatie en resultaten. Dit betekent dat de zoekopdracht specifiek gericht is op een bepaalde locatie of regio. Bijvoorbeeld, “pizza in Zwolle” of “kapper in Amsterdam” zijn voorbeelden van lokale zoekopdrachten. De zoekresultaten voor deze zoekopdrachten zullen gericht zijn op pizza-bedrijven of kapsalons in Zwolle of Amsterdam.

Lokale zoekopdrachten zijn vaak gebaseerd op zoekwoorden die een specifieke locatie of regio bevatten, zoals de naam van een stad, postcode of land. Sommige zoekopdrachten kunnen ook gebaseerd zijn op de locatie van de zoeker, zoals “pizzeria in de buurt” of “kapper in mijn omgeving”.

Hoe laten we je website ranken met lokale SEO?

Google laat een aantal verschillende soorten bedrijven zien in de zoekresultaten bij lokale zoekopdrachten. Je zal begrijpen dat bedrijven die werken aan lokale SEO winnen in de zoekresultaten. Besteed je dit uit aan SEO Voordeel dan bereiken we dit met o.a.:

Google Mijn Bedrijf (Google My Business) bedrijfsprofiel: Op de juiste manier ingericht wordt je bedrijfsprofiel (en daaraan gelinkte website) getoond in de zoekresultaten bij lokale zoekopdrachten. Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waar we je informatie, zoals je adres, telefoonnummer, openingstijden, bedrijfsinformatie en foto’s kunnen invoeren en beheren.

Backlinks verzamelen: Bedrijven met veel backlinks vanaf relevante en gezaghebbende websites zullen vaak hoger in de zoekresultaten worden getoond. Links op andere websites zorgen voor meer autoriteit van jouw website en GMB bedrijfsprofiel.

Website optimalisatie: Een website die is geoptimaliseerd voor relevante lokale zoekwoorden en schema markup wordt hoger in de zoekresultaten getoond.

Consistentie in je bedrijfsinformatie: Met consistente en correcte informatie over je bedrijf op verschillende platforms zoals bedrijvengidsen, startpagina’s en dergelijke krijg je hogere posities in Google.

Beoordelingen: Voornamelijk positieve beoordelingen op bijvoorbeeld Google Reviews, Klantenvertellen.nl en Tripadvisor zorgen voor betere posities in de zoekresultaten.

SEO voor lokale zoekresultaten

Google maakt gebruik van een complex algoritme dat meerdere factoren in overweging neemt bij het bepalen van de zoekresultaten. Dit betekent dat je site en bedrijfsprofiel – dat aan deze criteria voldoet – niet meteen bovenaan de zoekresultaten zal staan. Vaak komt er meer expertise bij kijken. Het is daarom het overwegen waard om SEO Voordeel in te schakelen voor een maximale zichtbaarheid!

Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf Bedrijfsprofiel?

In dit bericht vertelde ik je over het belang van een goed ingericht GMB bedrijfsprofiel. Maar hoe maak je er een aan voor je eigen bedrijf? Om een Google Mijn Bedrijf-bedrijfsprofiel te maken volg je de volgende stappen:

  1. Ga naar de Google Mijn Bedrijf-website (https://www.google.com/business/) en klik op Nu beheren > Account aanmaken.
  2. Voer je bedrijfsnaam in en klik op “Volgende”.
  3. Voer je adres in en klik op “Volgende”. Je kunt ook zoeken naar je adres op de kaart om te zorgen dat de locatie juist is.
  4. Voer je telefoonnummer en website-URL in en klik op “Volgende”.
  5. Kies de juiste categorie voor je bedrijf en klik op “Volgende”.
  6. Voer extra informatie over je bedrijf in, zoals openingstijden, betalingsopties en foto’s.
  7. Lees en accepteer de voorwaarden en klik op “Voltooien”.
  8. Google zal vervolgens een verificatiecode verzenden naar het opgegeven telefoonnummer of adres, voer deze code in om je verificatie te voltooien.

Voor lokale SEO is het belangrijk om je bedrijfsprofiel zo compleet en nauwkeurig mogelijk in te richten. Mocht je er niet uitkomen neem dan gerust contact met ons op.

Werkt lokale SEO echt goed om nieuwe klanten te krijgen?

Lokale SEO is een goede manier om nieuwe klanten te krijgen. Verkoop je producten of diensten in meerdere plaatsen en regio’s? Of heb je meerdere vestigingen? Ook dan kunnen we je maximaal zichtbaar krijgen. Goed uitgevoerde “advanced” local SEO maakt je bedrijf super goed zichtbaar in en rond de vestigingsplaats van je bedrijf.

Het versterkt ook je online reputatie. Door goede beoordelingen te verzamelen op bijvoorbeeld Google beoordelingen, kunt je je reputatie versterken en meer vertrouwen opbouwen bij potentiële klanten. Dit leidt gegarandeerd tot meer leads en verkoop. Wanneer potentiële klanten je bedrijf vinden via lokale zoekresultaten, dan is de kans groot dat ze contact met je opnemen of direct bij je gaan shoppen.

Lokale SEO zelf doen of uitbesteden?

Het is mogelijk om lokale SEO zelf te doen, maar uitbesteden aan SEO Voordeel geeft je wel de zekerheid dat het goed gebeurt. SEO is een intensief proces. Als ondernemer heb je daar niet altijd tijd voor, en je hebt de meest actuele kennis niet paraat.

De voordelen van “local” of “lokale” SEO uitbesteden aan SEO-voordeel.nl:

  • Wij hebben een schat aan ervaring en kennis van lokale SEO en we weten hoe we de meest effectieve technieken kunnen toepassen om jouw zichtbaarheid in lokale zoekresultaten te verhogen.
  • We hebben toegang tot professionele SEO-tools en software om zoekwoorden te analyseren, backlinks te verkrijgen en je concurrentie te monitoren.
  • Je krijgt online toegang tot je eigen gepersonaliseerde SEO monitoring en optimalisatie software.
  • Je krijgt wekelijks een uitgebreid positierapport per e-mail.
  • Tijdens de SEO-overeenkomst kun je bij ons terecht voor al je vragen.

Bij de beslissing of je de lokale SEO zelf wilt gaan doen of uitbesteden aan ons bedrijf, is het belangrijk om rekening te houden met je eigen vaardigheden, tijd, budget en bedrijfsdoelen. Als je over voldoende tijd en ervaring beschikt, kan lokale SEO zelf doen een goede optie zijn. Heb je echter geen tijd of ervaring, of als je meer professionele ondersteuning wilt, dan is het beter om SEO-voordeel.nl in te schakelen.

Even overleggen?

SEO Voordeel, onderdeel van Netfort M&I
Stoomstraat 1a, Kampen
T. 038-3338838
info@netfort.nl

FAQ – Veel gestelde vragen over het Google bedrijfsprofiel

Hoe kan ik mijn bedrijfsnaam en beschrijving op Google Mijn Bedrijf optimaliseren voor SEO?

Je kunt je bedrijfsnaam en beschrijving optimaliseren door relevante zoekwoorden te gebruiken die beschrijven wat je bedrijf doet en waar je bedrijf gevestigd is. Houd zeker voor wat je bedrijfsnaam rekening met de anti-spam policy; voeg geen extra zoekwoorden toe anders kan je bedrijfsprofiel worden opgeschort of uitgezet. Houd ook rekening met de maximale karakterlimieten en zorg ervoor dat je informatie actueel is.

Hoe kan ik beoordelingen op Google Mijn Bedrijf verzamelen?

Je kunt beoordelingen verzamelen door je klanten te vragen om een beoordeling achter te laten op je Google Mijn Bedrijf pagina. Dit kan zelfs met een speciaal voor dat doel gemaakte link die je kunt aanmaken in je GMB. Je kunt ook een link naar je pagina of beoordelingsformulier delen via je website, social media en e-mailberichten.

Kan ik foto’s en video’s toevoegen aan mijn Google Mijn Bedrijf bedrijfsprofiel voor SEO?

Zeker kan dat. Dit maakt je pagina aantrekkelijker voor gebruikers, en draagt ook positief bij aan je zoekresultaten. Zorg ervoor dat je afbeeldingen en video’s relevant zijn voor je bedrijf en van hoge kwaliteit zijn.

Hoe kan ik de prestaties van lokale SEO/ mijn GMB bedrijfsprofiel volgen?

Je kunt de prestaties van je Google bedrijfsprofiel volgen door gebruik te maken van de Insights-functie. Hier kunt je zien hoeveel bezoekers je pagina heeft gehad, hoeveel acties er zijn ondernomen, en hoeveel telefoontjes en navigatie-aanvragen je bedrijf heeft ontvangen. Dit helpt je om te zien welke aspecten van je pagina succesvol zijn en welke verbeteringen nodig zijn.

Kan ik het kaartje van mijn bedrijfsprofiel toevoegen aan mijn website?

Dat kan zeker, en het is vrij eenvoudig. Zoek naar je bedrijf in Google zoeken > klik op het kaartje met de rode marker rechtsboven > selecteer “Delen” > Een kaart insluiten. Nu zie je een stukje code. Kopieer deze code en plaats hem in de broncode van je hele website of een enkele pagina. De meeste WordPress editors laten het ook toe om eenvoudig de URL die je ziet bij “Een link verzenden” rechtstreeks op de pagina te plaatsen. WordPress maakt er dan zelf een kaartje van met de juiste weergave.